PAS adalah sebuah parti yang
mempunyai berbagai lapisan pemimpin. Majlis Syura Ulamanya dipimpin oleh
seorang Mursyidul Am, dan Jawatankuasa Kerja Pusat dan Jawatankuasa Harian
Pusat dipengerusikan oleh Presiden. Sesetengah golongan tidak bersetuju bahawa
seseorang pemimpin PAS atau Presiden PAS itu mestilah seorang dari kalangan
ulama’. Ia bukanlah sebuah syarat yang mutlak. Kerana menurut Yusuf Qardhawi
sendiripun, syarat untuk menjadi pemimpin seperti yang digariskan Quran adalah
Qawiy(kekuatan) dan Amin (amanah). saya melihat disini ada dua konsep yang
harus ditekankan iatu ulama dan umara supaya gandingan mereka harus
dimantapkan.
Hadis ada menyebut:
Maksudnya: "Bila ulama dan
umara (pemimpin) baik, umat Islam pun akan baik."
Dalam
hadis ini, ulama didahulukan kemudian barulah umara. Ulama memberi ilmu dan
memberi contoh. Kalau hendak dilaksanakan secara global, ulama tidak mampu
sebab dia tidak ada kuasa dan kekuatan. Umara ada kekuatan ekonomi, politik dan
negara. Umara boleh menggerakkan rakyat. Oleh itu, umara mesti bergantung
kepada ulama. Kemudian dia aplikasikan dan praktikkan nasihat dan ajaran ulama
kepada masyarakat.
Ketika Multaqa Ulama Semalaysia
di Kedah berlangsung baru-baru ini, dua resolusi telah dikeluarkan dan dikira
amat tidak wajar iaitu :
Resolusi
5- Multaqa Ulamak Se-Malaysia turut mencadangkan supaya Tahaaluf Siyaasi
bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat khususnya PKR disemak semula oleh Majlis
Syura Ulama dan Jawatankuasa PAS Pusat melalui kuasa yang ada bagi tujuan
menjaga maslahah dan membendung serta menghalang mafsadah Syar'iyyah.
Resolusi
7- Multaqa Ulamak SeMalaysia menerima saranan daripada wakil-wakil
perbahasan untuk menegaskan bahawa jawatan Presiden dan Timbalan Presiden Pas
sewajarnya daripada kalangan ulamak yang memahami dan faqih tentang Islam dan
realiti semasa. Jawatan-jawatan lain termasuk naib-naib presiden juga turut
perlu dipertimbangkan daripada kalangan ulamak dengan gandingan bersama
golongan profesional dan aktivis.
Setelah Resolusi 5 hangat
dibincangkan dimedia sosial dan dikupas oleh ramai pihak termasuk ahli pas
sendiri, saya melihat dari semalam hingga hari ini, Pas sendiri terpaksa
membuat 'U-turn' dengan mengeluarkan kenyataan bahawa resolusi ini adalah untuk
mempekukuhkan Pakatan Rakyat bukan berniat untuk keluar dari pakatan rakyat
(PR). Kenyataan ini bertujuan untuk meredakan keadaan buat seketika waktu
tetapi harus diingat, pasti ada golongan yang masih tidak selesa dan masih berpegang
supaya kerjasama ini perlu diputuskan.
Masihkah kita ingat ketika heboh
tentang rancangan kerajaan perpaduan antara pas dan Umno. walaupun pemimpin
tertinggi Pas menafikannya dan mengarahkan supaya usaha ini dihentikan tetapi
masih ada golongan di dalam Pas yang masih meneruskan usaha ini secara
senyap-senyap. Akhirnya terbogel juga dan golongan ini sudah ditendang keluar
dari Pas. Mereka yang ditendang keluar ini bukang calang-calang orang,
mempunyai jawatan tinggi dalam pas serta berlatarbelakangkan agama.
Selain itu Resolusi 7 yang dikemukakan
dikira amat tidak wajar kerana seolah-olah untuk menidakkan pihak yang lain.
Resolusi ini juga bertentangan dengan perlembagaan Pas yang tidak mensyaratkan
jawatan tertinggi dipegang oleh golongan Ulama. Perlembagaan menyebut syarat untuk
menjadi ahli hanyalah Islam.
Saya melihat dari kacamata jauh,
dimana persoalan yang ditimbulkan ialah kenapa isu ulama dan profesional
kembali dimainkan sebaik sahaja muktamar Pas yang akan berlangsung tidak lama
lagi. Adakah sebahagian golongan ulama didalam Pas tergugat dengan penonjolan
oleh golongan profesional. Sesetengah pemerhati melihat sesetengah golongan
ulama didalam Pas merasakan kuasa mereka tergugat dan suara mereka seolah-olah
dipinggirkan. Tindakan mereka ini seperti dikejar bayang-bayang sendiri.
Golongan Ulama pas seharusnya faham dan mengkaji kelemahan mereka sendiri bukan
terus menyalahkan orang lain.
Masyarakat awam termasuk saya
sendiri melihat dewan ulama seolah-olah lesu dan tidak menonjol dalam mendepani
isu-isu semasa yang berlaku. Sepatutnya mereka harus pantas mengeluarkan
pandangan bukan hanya pandangan tentang isu yang remeh temeh kadangkala
kenyataan merapu. Golongan Ulama pas seharusnya belajar dari AKP di Turki bahkan Ikhwan di Mesir yang
mempunyai rekod pimpinan yang terbilang dimana agama bukan profession namun
pra-syarat kepimpinan.
Tiada lagi 'ustaz-ustaz' PAS mampu
meniru kehebatan professional Ikhwan namun 'alim dan soleh. Gerakan Islam dunia
lain bukan sahaja melahirkan tokoh politik, namun tulisan mereka dijadikan
rujukan dalam tafsir, hadith, fiqh dan sebagainya. Ulama' PAS? Ditegur sedikit,
katanya jangan masuk campur kalau bukan ahli PAS. Walaubagaimanapun, tidak
semua ulama atau Ustaz didalam Pas yang bersifat sedemikian, masih ada ramai
golongan ulama yang progresif dan mereka harus ditonjolkan dan ulama yang tidak
progresihf harus direhatkan.
Ulama Pas seharusnya memahami, Pas
mempunyai majlis syura yang dianggotai oleh ulama sebagai badan tertinggi
parti. Majlis syura akan mengawal segala perjalanan parti yang dikemudi oleh
Jawatankuasa Pusat. Oleh itu tidak harus
timbul syak wasangka terhadap golongan professional.
Golongan professional amat
penting dan tidak harus dipinggirkan kerana
kemasukan golongan professional boleh memperkukuhkan parti. Contohnya di Mesir
Ikhwan Muslimin, Hamas di Gaza, Ennahda di Tunisa, hampir semua jwatan penting
diberi kepada golongan professional yang bukan sahaja arif tentang ilmu duniawi
tetapi faham tentang Islam serta hafiz Al-Quran. Ulama pula berada dibelakang
sebagai pemerhati ‘check and balance’ . Adakah Pas masih belum mampu untuk menerima konsep yang sudah
diterapkan oleh kebanyakan Gerakan Islam lain. Golongan ulama yang arif tentang
politik tidak salah untuk menonjolkan diri didalam politik tetapi golongan yang
tidak arif tentang politik harus kebelakang. Begitu juga dengan professional yang
tidak arif dengan dunia politik.
Cuba saudara perhatikan siapakah
yang memegang jawatan Mursyidul Am IM, beliau ialah Dr Muhammad badie’ seorang
Dr vaterinar, Dr Morsi seorang jurutera, begitu juga Hamas, Ismail Haniyeh. Di Turki
pun sama presidenya Dr Recep Tayip Erdogan dan di Yaman seorang tokoh yang
disegani ramai Abdul Majid Zindani, ahli Farmasi. Persoalannya dakah mereka ini
boleh kita katakan tidak arif tentang Islam?
Bagi sesetengah golongan yang mendakwa
golongan yang berada diperingkat awal parti sahaja berhak kehadapan dan
golongan baru ini tidak berhak bercakap amatlah tidak wajar. Sejarah Islam telah
merekodkan Rasulullah SAW dan para sahabat seprti saidina Abu Bakar, dan Umar
Al-Khattab menghantar panglima perang yang berkaliber seperti Khalid al-walid,
Abu Ubaidah Al-jarrah dan Salman Al-Farisi. mereka diletakkan dibarisan hadapan
kerana kemahiran dan strategi perang yang mereka ada walaupun mereka bukan
golongan yang bersama islam diperingkat awal.
Oleh kerana dunia hari ini sudah
berubah maka konsep dakwah dan seni politik juga harus berubah. Disinilah semua
profesion sama ada ulama atau professional perlu berganding bahu bukan
mempunyai syak wasangka sesama sendiri demi kebaikan bersama. Sudah tiba
masanya mereka perlu memandang kehadapan dan membuat percaturan politik serta
melihat secara luas bukan hanya pada satu titik.
No comments:
Post a Comment